Słyszeliście może o Hirschwang an der Rax? Jeżeli nie to bez obaw! Bo nawet jeśli rozumiecie język Goethego i Schillera, to stawiam dolary przeciw orzechom, że w „piekielnej dolinie” raczej nie mieliście jeszcze okazji się zameldować. Przed nadejściem lipca 2023 roku mnie również tam nie widziano, mimo że kawałek świata już zdążyłem zwiedzić.

Rax to jeden z masywów (drugim jest Schneeberg), a pomiędzy nimi dnem uroczej doliny płynie nader czysta rzeka Schwarza. Wokół rozciąga się długie na ponad 30 km pasmo Alp Styryjsko-Dolnoaustriackich, które wchodzą w skład Północnych Alp Wapiennych. Nad całą okolicą góruje wierzchołek Schneeberg (2076 m n.p.m.), zaś największym skupiskiem tamtejszej ludności jest miasteczko Mürzzuschlag. Aż ponad 6 godzin zajął nam tam dojazd z Krakowa, a dodatkowe kwadranse musieliśmy przeznaczyć na rozbicie olbrzymiego namiotu na campingu Rax Park położonym tutaj.

Rax Park “not free camp area”

Pole kempingowe dla namiotów od reszty parkingu jest ogrodozne drewnianym płotem. Kampery parkują na części utwardzanej. Przy wjeździe na parking znajduje się recepcja, restauracja oraz kibelki.

Link do Google Maps (sprawdź dojazd): https://goo.gl/maps/4pPsviU84NtYeaxi7

(Lepiej zapoznać się z mapą analogową na wypadek gdyby były problemy ze złapaniem lokalizacji. Gdy szukaliśmy ściany Stadelwand to w Dolinie nie mieliśmy Internetu. Pamiętajcie, żeby zgrać mapy.cz offline)

Jej właściciele zadbali, aby przyjezdni już na etapie poszukiwań w sieci dowiedzieli się, że this is „not free camp area”. W sumie całkiem miło z ich strony, że stawiają sprawę jasno – bo jeszcze ktoś pomyślałby sobie, że może da radę zatrzymać się tam w trybie analogicznym do „jazdy na gapę”.

Za to mój portfel nie zaznał dodatkowych kosztów w rodzaju „opłaty klimatycznej”, biletów wstępu (notabene, pół Polski dowiedziało się niedawno o pięciozłotowej taksie pobieranej przez „zaradnych” górali z Gubałówki) czy też innych rodzajów myta.

Cennik:

Robię zdjęcie jak Krzysiek robi zdjęcie namiotu
  • Osoba dorosła 5 EUR/ day
  • Dziecko 2,5 EUR / day
  • Namiot 4,5 EUR / day

Bardzo polecam ten kemping!

• Kibelki są czyste
  • pod prysznicem płynie ciepła woda
  • mamy wyznaczone strefy do mycia sie oraz mycia naczyń
  • a na polu namiotowym znajdziemy krzesełka
  • do namiotu można podpiąć elektryczność (my tak zrobiliśmy) za dodatkową opłatą
  • w budynku głównym możemy sobie kupić śniadanko
  • Z minusów to brak możliwości robienia ognisk / grillowania
  • Trzeba przyznać, że widoczki były lepsze z mojego dawnego mieszkania w Kościelisku

Wybraliśmy tę miejscówkę, aby nie musieć długo jechać na parkingi pod skałami na których zamierzaliśmy łoić. Zależało nam na krótszych i raczej łatwiejszych drogach – tak, aby cała nasza ekipa miała z tego frajdę.

Ekipa

Poza mną na arenę zmagań skałkowych wkroczyli: Krzysiek ( aka @varsabove, z nim już wcześniej się wspinałem i znajdziecie wiele naszych wspólnych przygód) oraz dwóch nowych chłopaków: Kacper i Bartek.

Kacper to młody nabytek młodzieżowej grupy (chciałem napisać wsparcia) himalaizmu sportowego, czyli ktoś kto ma spory potencjał, ale jeszcze mało doświadczenia. Warto dodać, że studia jeszcze przed nim.

Ten ostatni charakteryzował się największymi skillsami, więc miał wobec skali trudności konkretne oczekiwania (bo te łatwe nitki, to on wciąga nosem, z zamkniętymi oczami, nudząc się przy tym jak mops, hehe). A tak serio, dobrze mieć w drużynie kogoś lepszego od siebie oraz kogoś, kto nie jest tak mocny jak my. Wówczas mamy zarówno kogoś, na kim możemy się wzorować, a jednocześnie sami możemy być wiarygodnymi doradcami dla tych mniej wprawionych.

Polecane drogi wspinaczkowe w Hollental

a) Fensterplatte +5 / Welcome to Stadliwand -7 na ścianie Vordere Stadelwand – Oferuje krótkie drogi, a ściana znajduje się najbliżej parkingu w całym Hollentalu. Propozycja na rozgrzewke po przyjeździe

b) Blechmauernverschneidung 6 – Oferuje piękny trawers w rysie. Siedem wyciągów i tylko 35 minut podejścia

c) Richterkante +5 – Niebanalna Alpiniada (jeżeli idziemy wariantami). Lita skała. Wspinanie na cały dzień

d) Via Helma 6 oraz łatwiejsza Alte Westwand 5. Można stosować zamiennie (wyciąg 2 oraz 4 się łączą). Nie szedłem, ale otrzymałem polecajkę od znajomka. Ponoć trawers trzyma w napięciu

e) Bartlrisse +5 oraz Kowelkapfeiler -6 znajdujące się obok siebie. Siedem wyciągów. Minusem może być podejście 2h30min pod ścianę, ale to zależy od punktu widzenia. Fajna opcja na zwiedzanie doliny. Nie mieliśmy jeszcze okazji się wstawić.